Antimobbestrategi
Antimobbestrategi på Mellerup Friskole
Antimobbestrategi på Mellerup Friskole
Definition
Vores definition af mobning er, at en person bliver mobbet, hvis han/hun gentagne gange over en vis periode udsættes for negativ behandling fra en eller flere personer.
Mobning opstår i utrygge fællesskaber
Alle børn har grundlæggende et behov for at indgå i fællesskaber, hvor de kan føle sig trygge og accepterede. Når et fællesskab er utrygt, kan der opstå mobning. Det sker, fordi man ved at mobbe kan skabe et nyt fællesskab, hvor det man er fælles om, er at mobbe. Det nye fællesskab bliver derved et sted, hvor man måske selv kan undgå at blive mobbet. Derfor er den vigtigste måde at forebygge mobning på, at arbejde på at skabe et trygt og positivt fællesskab, hvor alle føler, de hører til og er accepterede.
Et utrygt fællesskab er børnenes problem, men de voksnes ansvar
På skolen arbejder klassens/skolens voksne hele tiden med at styrke fællesskabet. Både i sin tilgang til dialog og samvær med børnene – og med specifikke forløb/lektioner, hvor klassens fællesskab er på dagsordenen. Ligeledes tages generelle temaer op på morgensamlingen, da skolens størrelse appellerer til mange tværgående aktiviteter og venskaber.
Der arbejdes fx med
Forældrene støtter op om arbejdet ved at bidrage aktivt til sammenholdet og det positive miljø omkring klasseaktiviteter, fælles arrangementer, legeaftaler, spisegrupper osv. Der støttes også op om arbejdet ved at fastholde konstruktiv dialog med skolens ansatte omkring det, der naturligt opstår hen ad vejen.
Hvordan hjælper de voksne børnene?
Børn, der er trygge og hviler i sig selv, mobber ikke. Derfor skal alle voksne være med til at understøtte børnenes positive udvikling og selvfølelse. Samtidig skal vi guide børnene og understøtte deres sociale kompetencer – fx ved at
Handleplan, hvis der opstår mobning
Trin A – Mobning identificeres
Trin B – Mobning fortsætter