Friskole og Naturbørnehus har et fælles mål om at gøre børnene til hele, dannede mennesker. Derfor arbejder vi overordnet ud fra de samme værdier.
- at skabe et forpligtende fællesskab, hvor alle regnes for ligeværdige, og hvor det enkelte menneske har ansvar og frihed inden for fællesskabets rammer.
- at det enkelte menneske regnes for et sammensat individ, der lever i en kombination af åndelig frihed og den menneskelige natur.
- at skolen lever i et samspil mellem tradition og fornyelse, mellem det klassiske og det moderne – og at det derfor er af afgørende betydning, at vi forholder os både til vor kulturarv og til den tid, vi lever i.
- at fremme aktiv medvirken og ansvarlighed i fællesskaber og demokratiske samfund.
- at se mangfoldighed og forskellighed som en styrke.
- at samtalen, interessen og omsorgen for eleverne sættes i højsæde.
- at samarbejdet mellem alle parter er præget af tillid, nærvær og humor.
- at opleve glæden ved dygtiggørelse, bevægelse og skabertrang i både de boglige og de kreative-musiske fag.
- at fællessangen og det levende ord er bærende i skolen, så menneskelivet får en central placering, f.eks. gennem mytologiske, historiske, bibelske, litterære og personlige fortællinger.
- at eleverne føler og oplever tryghed, glæde og engagement, og at der er en gensidig respekt og tillid, så eleverne udvikler deres selvværd og lærer at turde og at elske livet.
- at dannelse og uddannelse i høj grad hænger sammen, så man gennem erfaringer og undren opnår erkendelser og oplevelser for resten af livet.
Scroll to top