Et godt og trygt ungdomsmiljø
hjælper læringen på vej i teenageårene
Vores 7. – 9. klasser skal som resten af skolen være et godt være- og lærested. Eleverne får rig mulighed for at skabe deres særlige ungdomskultur i samspil med gode og nærværende voksne.
Da vi både har efterskole og nu også udskoling, er der grobund for et godt ungdomsmiljø på skolen. Det prøver vi at skabe de bedste rammer for ved flere forskellige fællesarrangementer i løbet af året.
Vores store elever vil naturligt mærke det ansvar, der ligger i at være de ældste, når de bliver mindet om, at der er yngre kammerater, der skal tages hensyn til. De bliver automatisk en slags rollemodeller og vil derfor ikke blot kunne isolere sig. Fællesskabet med de yngre årgange styrkes bl.a. ved den daglige morgensang og i fælles emne-/temauger.
På Mellerup Friskole lægger vi stor vægt på det positivt forpligtende fællesskab med forældre og elever, som vi mener kendetegner en tryg skole – en skole man kan overskue og føle sig hjemme på.
Som friskole er vi forældrestyret via generalforsamling og bestyrelse. Vi har tæt samarbejde med forældrene i hverdagen, så skoledagen bliver til i et godt samspil mellem skole og hjem.
Vi møder eleverne i øjenhøjde og sikrer dermed en nærhed, der skaber den tryghed, der skal til, for at eleverne føler, at det er “deres” skole, hvor det fælles ansvar for hverdagen, skolen og hinanden er en helt naturlig ting. Derfor har vi kun et spor i friskolen og typisk en klassekvotient på maksimum 20.