Skolens formål er inden for rammerne af gældende love og bekendtgørelser om frie grundskoler og frie kostskoler at drive en grundtvig-koldsk fri- og efterskole, som skal give eleverne en undervisning, der mindst står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Skolens formål er samtidig at bidrage til elevernes almendannelse, samt give eleverne mod på livet og lyst til at tilegne sig viden og færdigheder.
Skolens værdigrundlag er:
- at skabe et forpligtende fællesskab, hvor alle regnes for ligeværdige, og hvor det enkelte menneske har ansvar og frihed inden for fællesskabets rammer.
- at det enkelte menneske regnes for et sammensat individ, der lever i en kombination af åndelig frihed og den menneskelige natur.
- at skolen lever i et samspil mellem tradition og fornyelse, mellem det klassiske og det moderne – og at det derfor er af afgørende betydning, at vi forholder os både til vor kulturarv og til den tid, vi lever i.
- at fremme aktiv medvirken og ansvarlighed i fællesskaber og demokratiske samfund.
- at se mangfoldighed og forskellighed som en styrke.
- at samtalen, interessen og omsorgen for eleverne sættes i højsæde.
- at samarbejdet mellem alle parter er præget af tillid, nærvær og humor.
- at opleve glæden ved dygtiggørelse, bevægelse og skabertrang i både de boglige og de kreative-musiske fag.
- at fællessangen og det levende ord er bærende i skolen, så menneskelivet får en central placering, f.eks. gennem mytologiske, historiske, bibelske, litterære og personlige fortællinger.
- at eleverne føler og oplever tryghed, glæde og engagement, og at der er en gensidig respekt og tillid, så eleverne udvikler deres selvværd og lærer at turde og at elske livet.
- at dannelse og uddannelse i høj grad hænger sammen, så man gennem erfaringer og undren opnår erkendelser og oplevelser for resten af livet.
Ud over fællesskabet i klassen er der også et fællesskab på tværs af klasser og aldersgrupper. Det bevirker, at børnene udgør en samlet helhed, hvor store og små har glæde af hinanden og finder det naturligt også at være sammen i frikvarterer og efter skoletid.
For at give de yngste børn en god og tryg skolestart får de tildelt en onkel eller en tante fra den ældste gruppe. De store elever hjælper og vejleder således de nye børn på bedste vis, hvilket er til glæde for både store som små.
Om barnet får gode oplevelser i hverdagen afhænger af livet og atmosfæren i skolen. Barnet skal møde tryghed og kærlighed for at kunne udvikle selvtillid samt blive ansvarlig og aktiv, og derved skabe håb og mod på fremtiden.
Hverdagens undervisning er således præget af skolens værdigrundlag og ønsket om størst mulig læring for det enkelte barn.
Se endvidere ”Undervisningens kvalitet” og ”Værdigrundlag”.