Ugebrev – uge 16 – 2022

Forårssolen brager ned fra en skyfri himmel, og det er en fornøjelse, at høre børnenes frikvarterslyde, som har fået en ny kåd klang. I den forløbne uge havde vi for første gang rigtigt besøg af vores kommende børnehaveklasse. De sad på forreste række, med øjnene på stilke, til morgensang, og prøvede derefter både legepladsen og kreativt værksted med Mette. Desuden bød ugen på Mellerup Børnehus Fri-og Efterskoles generalforsamling. Det manifesterer sammenholdet mellem de tre institutioner og bekræfter os i, at vi har forældre, som er klar til at yde et stykke arbejde, og hjælpe med at vi holder snuden i sporet. Tak for det.

Pædagogisk dag og forældreovertagelse af skolen
På fredag, den 29. maj, drager de fleste af lærerne på pædagogisk dag. Det er lykkedes at finde forældrehjælp til alle klasser:
0.1. Ditte
2. Michelle og Helene
3. Rene og Camilla
4.5. Lars
6. Rose
8.9. Anne
Dejligt med jeres mod til at løfte denne opgave. Vi håber, I får en rigtig skøn dag.
Else er på skolen denne dag, hvis der skulle melde sig nogle spørgsmål undervejs.
Alle klasser har fri 13.15 denne dag.

HUSK ARBEJDSDAG den 24. maj kl. 16.00-20.00
Da vores budget i forhold til vedligehold, istandsættelse, reparationer o. lign. ikke er så stort, er det her, vi som friskoler har brug for forældrenes hjælp. Derfor skal jeg minde jer om, at vi har arbejds-eftermiddag den 24. maj kl. 16.00-20.00. Det er for øvrigt også megahyggeligt.
Hvis I ikke allerede har noteret den i kalenderen, håber jeg I vil sætte et stort fedt kryds. Der bliver malerarbejde (både indendørs og udendørs), højtryksrens-opgaver, reparationer, bygning af stakit, opretning af fliser, nedbrydning af bålhyttetag, madlavning m.m.
I næste uge kommer der en nærmere opgavebeskrivelse, samt mulighed for at tilmelde sig de opgaver, man passer til.

Forårsmarked og emneuge
I har fået en reminder i forhold til forårsmarkedet i rummene. Mette og Else sidder klar til at modtage og koordinere jeres input. Derudover kommer der i kommende uge plakater op. I kan ligeledes gå ind og dele en annonce, vi har lavet, på FaceBook.
Vedhæftet kan I se en plan for emneugen, der støder op til markedet, hvor børnene forbereder sig og producerer ting til boderne.
I denne uge slutter skoledagene kl. 13.15.

SySpSn den 11. maj kl. 19.00 på Friskolen
Vi er kommet med i et nationalt sangprojekt “Syng Spis og Snak”. Arrangementerne inviterer alle foreninger og beboere i Mellerup samt forældre og ansatte på de tre institutioner, som ligger heroppe på bakken.
Vi håber at se nogle sangglade friskoleforældre til det første arrangement, som hedder:
“Guidet tour i den blå – tradition og fornyelse”
Med respekt for guldet i den danske sangskat og med blik for det helt nye og friske vil vi synge både ”dem vi kender” og, med Nikolaj ved klaveret, lære nogle af de helt nye. Vi vil snakke om, hvad der skal til, for at en sang giver os et sus af mening, griber os om hjertet og bringer os tættere sammen på tværs af alder, køn, etnicitet, religion og politisk overbevisning.
Anne (forstander), Nikolaj (musiklærer og pianist) og Kirsten (Friskoleleder) vil indlede sangene og samtalerne.
Undervejs serveres kaffe og lagkage i samarbejde med Cafe Færgestedet.
Det er gratis og alle er velkomne🍰

Alle ønskes en rigtig god weekend.

Hilsen Kirsten og Lærerne